Nyckelord

MODY?

• sofielynette
  • Trådskapare

sofielynette skapade ämnet MODY?

Hej!
Jag har en son med diabetes men nu har läkaren börjat ifrågasätta varför han fortfarande har så lågt insulinbehov. Han insjuknade i slutet av mars förra året och behöver fortfarande inte ta mer än MAX 5 E insulin per dygn (inkl. nattinsulinet). De testade honom för antikroppar mot de insulinproducerande cellerna men vi har inte hört någonting än. Hans läkare varnade för att det kunde ta lång tid innan någon utredning görs, men nu har jag börjat fundera på om det inte kan vara någon form av MODY diabetes istället och hur gör jag då om jag vill gå vidare med detta?
Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning Sofie mamma till Isak

Välkommen! Logga in eller Skapa ett konto för att svara på ämnet.

• Karin M

Karin M svarade på ämnet MODY?

Hej Sofie-och Isak.
Ibland är det inte så lätt att klassificera diabetes. Typ 1 är det absolut vanligaste bland barn i Sverige och man börjar nästan alltid behandla som typ 1. Ibland kan man behöva omvärdera efter ett tag. Många barn och ungdomar får ju tillbaka en del av sin insulinproduktion och det är inte så sällan vi ser barn med ett mycket lågt insulinbehov under ett eller två år men som sen går ur sin remission.Under den tiden brukar blodsockret vara lättreglerat. Som du redan hört brukar man kontrollera flera antikroppar vid insjuknandet. Be er läkare kolla upp resultatet så kanske klassifikationen blir tydligare.
MODY, Maturity Onset Diabetes in the Young finns i olika varianter. Det är en ärftlig form av
typ 2 diabetes som starar hos barn och unga. Då har mor eller far också insjuknat i typ 2 diabetes som barn.Men även här är diagnosen svår. Utökade blodprovsanalyser kan hjälpa men inte alltidoch man brukar ha en rätt stark misstanke om MODYinnan man tar dessa blodprover.
Jag tycker att du ska prata med isaks läkare om dina funderingar.
Hälsningar
Karin Malmgren
barnläkare

Välkommen! Logga in eller Skapa ett konto för att svara på ämnet.

Moderatorer: samYaHilwehniljo