Fettkvalitet

Alla behöver äta mat som innehåller fett av bra kvalitet i tillräcklig mängd. 

  • För lite fett gör det svårt att täcka behoven av energi, fettlösliga vitaminer och livsnödvändiga fettsyror, särskilt för mindre barn.
  • Fett i maten fördröjer magsäckens tömning så blodsockret höjs långsammare.
  • För lite fett i maten ger snabbare höjning av blodsockret.
  • Alltför mycket fett i maten ger för stora energimängder och ökar risken för att gå upp i vikt.
  • Du som har diabetes typ 1 behöver äta fett av rätt sort. En bra balans mellan olika fettsyror kan minska risken för följdsjukdomar i hjärta och blodkärl.

De flesta behöver äta mer av omättat fett, som finns i:
-Oljor
-Flytande margarin
-Vissa smörgåsmargariner
-Nötter, mandel
-Avokado
-Oliver
-Solrosfrön
-Fet fisk som t ex lax, strömming, sill, makrill 

Många behöver äta mindre av mättat fett, som finns i:
-Synligt fett på kött
-Grädde, crème fraiche
-Smör
-Feta charkprodukter som korv och leverpastej
-Choklad
-Fet ost

Dietisten tipsar
-Ät gärna fisk tre gånger i veckan och välj feta fisksorter, för en bra balans mellan fettsyror i maten
-Det är bra att välja magra varianter av mjölk, fil och yoghurt om man ofta använder dessa
-Till matlagning passar flytande margarin eller olja bra (mjuka fetter)

Om du har fler funderingar, prata med din dietist!
Se ditt diabetesteams webbsida, eller använd 1177 Vårdguidens e-tjänster

Skrivet av: Kerstin Ramfelt, dietist, Barnklin, Ryhov Jönköping
Granskat senast av: Britt-Marie Holmqvist, barnläk, Barn- och ungdomssjukhuset, US Linköping, Rosita Ilvered, sjuksköt, Barnklin, Ryhov Jönköping, Karin Lindau, dietist, ALB, Karolinska sjukhuset, Stockholm

Senast uppdaterad torsdag, 25 oktober 2018

Skriv ut

Comments (0)

Inga kommentarer


Lämna feedback

  1. Lämna synpunkter på artikeln till redaktionen
Attachments (0 / 3)
COM_KOMENTO_SHARE_LOCATION