Fettkvalitet

Alla behöver äta mat som innehåller fett av bra kvalitet i tillräcklig mängd.

För lite fett i maten ger snabbare höjning av blodsockret. För lite fett gör det också svårt att täcka behoven av energi, fettlösliga vitaminer och livsnödvändiga fettsyror, särskilt för mindre barn.

Fett fördröjer magsäckens tömning så blodsockret höjs långsammare, men alltför mycket fett i maten kan öka risken för att gå upp i vikt.

Du som har diabetes behöver också tänka på att äta fett av rätt sort. En bra balans mellan olika fettsyror kan minska risken för följdsjukdomar i hjärta och blodkärl.

De flesta behöver äta mer av omättat fett, oftast från fisk och växter 
Här finns gott om omättat fett:
-Oljor
-Flytande margarin
-Vissa smörgåsmargariner
-Nötter, mandel
-Avokado
-Oliver
-Solrosfrön
-Fet fisk som t ex lax, strömming, sill, makrill 

Många behöver äta mindre av mättat fett, i första hand från djur 
Här finns gott om mättat fett:
-Synligt fett på kött
-Grädde, crème fraiche
-Smör
-Feta charkprodukter som korv och leverpastej
-Choklad
-Fet ost

Dietisten tipsar😊
-För att uppnå en bra balans mellan fettsyrorna i maten kan man äta fisk tre gånger i veckan, gärna feta fisksorter.
-Man kan välja magra varianter av mjölk, fil och yoghurt om man äter och dricker det ofta.
-Till matlagning passar mjuka fetter bra, som flytande margarin eller olja.
-Dressing gjord på olja är en bra vana.

Om du har fler funderingar, prata med din dietist!
Se ditt diabetesteams webbsida, eller använd 1177 Vårdguidens e-tjänster

Skrivet av: Kerstin Ramfelt, dietist, Barnklin, Ryhov Jönköping
Granskat senast av: Göran Lundström, barnläk, Barnklin, Länssjukhuset i Kalmar, Emma Hägglund, sjuksköt, Barnklin, Ryhov Jönköping, Hanna Eriksson, sjuksköt, Helena Källsholm, dietist, Barnklin, Vrinnevisjukhuset Norrköping

Senast uppdaterad onsdag, 05 april 2017