Långsamt och snabbt

Hur snabbt blodsockret stiger påverkas av vilka livsmedel man äter, hur mycket man äter av dem och hur hela måltiden ser ut. Det är viktigare att fokusera på hela måltiden än på enskilda livsmedel.

Långsamma och snabba livsmedel
Ett långsamt livsmedel höjer blodsockret långsammare än ett snabbt livsmedel och gör blodsockerkurvan jämnare. Den fördelen kan du använda genom att ofta välja långsamma livsmedel, som pasta, ris, bönor (baljväxter), bröd med hela korn m fl.. Organiska syror som finns i vinäger och bröd bakat på surdeg kan också bidra till att blodsockret stiger långsammare.

Livsmedel som saft, juice och godis innehåller snabba kolhydrater i form av sockerarter som höjer blodsockret snabbt. Livsmedel med mycket stärkelse, som bröd, pasta och gryn, kan vara både snabba och långsamma beroende på fibrer, sockerarter och struktur. Ett vitt bröd är snabbare än ett grovt bröd med hela korn. 

Ett snabbt livsmedel kan vara bra i vissa situationer, till exempel efter träning eller vid lågt blodsocker.

Glykemiskt index (GI) är ett sätt att klassa enskilda livsmedel utifrån hur de påverkar blodsockret. Ett livsmedel med högt glykemiskt index höjer blodsockret snabbare än ett med lågt. Livsmedlet jämförs med det blodsockersvar som vitt bröd eller glukos ger. Värdena baseras på innehåll av samma mängd blodsockerhöjande kolhydrater. 


Skrivet av: Kerstin Ramfelt, dietist, Barnklin, Ryhov Jönköping
Granskat senast av: Britt-Marie Holmqvist, barnläk, Barn- och ungdomssjukhuset, US Linköping, Rosita Ilvered, sjuksköt, Barnklin, Ryhov Jönköping, Karin Lindau, dietist, ALB, Karolinska sjukhuset, Stockholm

Senast uppdaterad torsdag, 25 oktober 2018

Skriv ut

Comments (0)

Inga kommentarer


Lämna feedback

  1. Lämna synpunkter på artikeln till redaktionen
Attachments (0 / 3)
COM_KOMENTO_SHARE_LOCATION