Planera måltider

Rutiner för måltiderna gör det lättare
Insulinbehandlingen kan lättare anpassas till vardagen när det finns rutiner för måltiderna och en fast måltidsordning. Det är bra att äta planerade huvudmål och begränsa småätande och snacks.

Vad finns i maten?
I maten finns energigivande näringsämnen som indelas i kolhydrat, fett och protein. Maten innehåller också vitaminer och mineraler.

Tallriksmodellen ger bra balans
Det är bra att använda tallriksmodellen när du planerar huvudmåltider. Då blir måltiden välbalanserad.

tallriksmodellen_3Bild från Livsmedelsverkets webbplats

Det som höjer blodsockret är främst kolhydrater från till exempel pasta, potatis, ris, bulgur, couscous, matvete eller bröd. Till kolhydrater behövs insulin.

En lika stor del av tallriken ska fyllas med rotfrukter, grönsaker eller frukt. De innehåller vitaminer, mineraler och de viktiga kostfibrerna. Till kolhydrater i frukt och rotfrukter behövs också insulin.

På den sista lite mindre delen av tallriken lägger du kött/fisk/fågel/korv/baljväxter som ger protein och mineraler. Till kolhydrater exempelvis vid panering behövs insulin.

Fett har ingen egen del i tallriksmodellen men ingår i andra livsmedel som fisk, charkprodukter, sås och dressing. Fett i maten får magsäcken att tömmas långsammare vilket bidrar till jämnare blodsocker. Fibrer i grönsakerna bromsar också blodsockerhöjningen.

Håll koll på snabba kolhydrater i frukost och mellanmål
Välj gärna naturell fil/yoghurt, och bröd, flingor och müsli med nyckelhålsmärkning, som betyder mer fibrer, mindre socker och mindre fett.

Många traditionella flingor, yoghurt, juice och ljust bröd innehåller mycket av snabba kolhydrater som kan ge kraftig blodsockerstegring. Det är bra att välja produkter med långsammare kolhydrater och lägre sockerhalt:

  • Det blir stor skillnad med naturell yoghurt och fil, jämfört med de smaksatta som innehåller mer socker. Man kan istället lägga färska eller frusna bär i sin fil eller yoghurt.
  • Man kan välja nyckelhålsmärkta flingor, müsli och bröd. Se listor med nyckelhålsmärkta produkter

Vatten är bästa drycken
Den bästa törstsläckaren är vatten utan eller med kolsyra. I mjölk finns mjölksocker, i juice fruktsocker samt i saft och läsk vanligt socker, som alla höjer blodsockret snabbt. Light-drycker som inte påverkar blodsockret kan vara ett alternativ för festliga tillfällen.

Matplanering kan göra det lättare i vardagen
Det är bra att planera den mat man vill laga under veckan - några tips:

  • Ta hjälp av sparade recept, böcker, tidningar och internet. 
  • En del receptsajter ger färdiga förslag till veckoplanering 
  • Färdiga matkassar med recept är ett sätt att spara tid och samtidigt få ny inspiration
  • Hel- eller halvfabrikat kan vara ett alternativ

Skrivet av: Kerstin Ramfelt, dietist, Barnklin, Ryhov Jönköping
Granskat senast av: Britt-Marie Holmqvist, barnläk, Barn- och ungdomssjukhuset, US Linköping, Rosita Ilvered, sjuksköt, Barnklin, Ryhov Jönköping, Karin Lindau, dietist, ALB, Karolinska sjukhuset, Stockholm

Senast uppdaterad fredag, 26 oktober 2018

Skriv ut

Comments (0)

Inga kommentarer


Lämna feedback

  1. Lämna synpunkter på artikeln till redaktionen
Attachments (0 / 3)
COM_KOMENTO_SHARE_LOCATION