Kan man äta allt?

Det finns egentligen inget man inte kan äta, men blodsockret svänger mer om man äter sötsaker.

Bra att se helheten
Istället för att fokusera på vad man inte får äta pratar vi gärna mer om vad som är bra att äta och helheten på måltiden. Målet i diabetesvården är att man ska må så bra som möjligt och undvika svängande blodsocker med låga och/eller höga blodsockervärden.

Det är viktigt att du som har diabetes får njuta av sådant som just du gillar, men frihet kräver ansvar.  Ökad kunskap om mat och vilka livsmedel man kan äta mer respektive mindre av underlättar att må bra både på kort och lång sikt. Dietisten hjälper dig lära mer om detta.

Till lördagsgodis och snacks behövs extra insulin
"Får man äta godis?" eller "Nu är det slut med godisätandet" är vanliga kommentarer man hör från dem som just fått diabetes. Hur är det egentligen med det?

Godis och andra sockerrika produkter, som t ex kakor, läsk och andra söta drycker höjer blodsockret snabbt. Men det betyder inte att det är förbjudet att äta godis. Lördagsgodis kan vara en bra regel, eftersom man inte bör äta godis alltför ofta och i allt för stor mängd.

Det är också bra om man äter sitt godis eller andra sötsaker som en del av en måltid. Det är viktigt att ge extra insulin till godiset man äter. Testa fram hur det fungerar bäst.

Hur mycket blodsockret stiger efter att man ätit godis beror också på hur stor mängd man har ätit. Det är lättare att få ett bra blodsocker om man inte äter så stora mängder på en gång. Ett stort intag av snabba kolhydrater ger mycket energi men täcker inte behovet av andra näringsämnen.

Chips och ostbågar innehåller en hel del kolhydrater, men också fett som gör att blodsockret inte stiger lika snabbt. Det är dock viktigt att man tar insulin i rätt mängd till detta.

Nötter av olika slag innehåller bara lite kolhydrater men är rika på nyttigt omättat fett, vilket gör att de inte höjer blodsockret så fort.

Sockerfritt godis innehåller andra kolhydrater
Sockerfritt godis sötas oftast med sockeralkoholer som xylitol, maltitol och sorbitol. Dessa höjer inte blodsockret så mycket som socker, men godiset innehåller kolhydrater som påverkar blodsockret. En del sötningsmedel är laxerande och kan ge magont om man äter mycket.

Sockerfri dryck saknar oftast kolhydrater
Light-drycker sötas oftast med energifria sötningsmedel som aspartam, Stevia och/eller Acesulfam K. Eftersom de inte innehåller energi påverkas inte blodsockret. Light-dryck kan vara ett bra alternativ till exempel vid barnkalas, då sockersötad dryck påverkar blodsockret mycket och snabbt.

Det är inte lämpligt att dricka light-dryck till alla måltider. Det finns gränsvärden för hur mycket man kan dricka utan risk. Man riskerar också att underhålla ett sötbehov om man ofta dricker sötad dryck.

Light och lätt
Lättprodukter är oftast produkter där man har sänkt fetthalten.
Lightdrycker är oftast drycker som innehåller icke-energigivande sötningsmedel (t.ex. aspartam).
Orden lätt eller light kan ibland betyda olika saker för olika livsmedel.

Nyckelhålsmärkning betyder mer fibrer, mindre socker, mindre fett
Nyckelhålsmärkta livsmedel innehåller mer fibrer, mindre socker och mindre fett.  Läs mer om nyckelhålet på Livsmedelsverkets hemsida, www.livsmedelsverket.se

Dietisten tipsar😊

Hitta kolhydratlistor och listor på nyckelhålsmärkta produkter


Skrivet av: Kerstin Ramfelt, dietist, Barnklin, Ryhov Jönköping
Granskat senast av: Göran Lundström, barnläk, Barnklin, Länssjukhuset i Kalmar, Emma Hägglund, sjuksköt, Barnklin, Ryhov Jönköping, Hanna Eriksson, sjuksköt, Helena Källsholm, dietist, Barnklin, Vrinnevisjukhuset Norrköping

Senast uppdaterad onsdag, 05 april 2017