Kan man äta allt?

Det finns egentligen inget du med diabetes typ 1 inte kan äta, men blodsockret svänger mer om du äter sötsaker.

Bra att se helheten
Vi pratar gärna om vad som är bra att äta och hela måltidens sammansättning. Det är viktigt att du som har diabetes typ 1 får njuta av mat du gillar, men frihet kräver ansvar. Ökad kunskap om hur du kan äta hälsosamt kan bidra till att du mår bra, både på kort och lång sikt. Dietisten hjälper dig lära mer om detta.

Till lördagsgodis och snacks behövs extra insulin
Godis och andra sockerrika produkter som kakor, läsk och andra söta drycker höjer blodsockret snabbt. Här är några tips: 

  • Lördagsgodis kan vara en bra regel. 
  • Det är viktigt att ge extra insulin till godiset.
  • Det är lättare att dosera insulin och hålla ett bra blodsocker när man äter sitt godis eller andra sötsaker som en del av en måltid.
  • Det är också bra att inte äta stora mängder på en gång.

Chips och ostbågar innehåller en hel del kolhydrater, men också fett som gör att blodsockret inte stiger lika snabbt som sötsaker. Det är viktigt att ge insulin i rätt mängd till kolhydraterna.
Nötter av olika slag innehåller bara lite kolhydrater men är rika på nyttigt omättat fett, vilket gör att de höjer blodsockret långsammare. 

Sockerfritt godis innehåller andra kolhydrater än socker
Sockerfritt godis sötas oftast med sockeralkoholer som xylitol, maltitol och sorbitol. Dessa höjer inte blodsockret lika snabbt som socker, men godiset innehåller andra kolhydrater. En del sötningsmedel är laxerande och kan ge magont om man äter mycket.

Sockerfri dryck saknar oftast kolhydrater
Light-drycker sötas oftast med energifria sötningsmedel som aspartam, Stevia och/eller Acesulfam K. Eftersom de inte innehåller energi påverkas inte blodsockret. Light-dryck kan vara ett alternativ vid festliga tillfällen som till exempel barnkalas, då vanlig sockersötad dryck kan påverka blodsockret mycket och snabbt.
Det är inte lämpligt att dricka light-dryck till alla måltider. Det finns gränsvärden för hur mycket man kan dricka utan risk. 

Light och lätt
Lättprodukter är oftast produkter där man har sänkt fetthalten.
Lightdrycker är oftast drycker som innehåller icke-energigivande sötningsmedel (t.ex. aspartam).
Orden lätt eller light kan betyda olika saker för olika livsmedel.

Nyckelhålsmärkning betyder mer fibrer, mindre socker, mindre fett
Nyckelhålsmärkta livsmedel innehåller mer fibrer, mindre socker, mindre salt och mindre fett.  
Läs mer om nyckelhålet på Livsmedelsverkets hemsida, www.livsmedelsverket.se

Dietisten tipsar
Hitta kolhydratlistor och listor på nyckelhålsmärkta produkter


Skrivet av: Kerstin Ramfelt, dietist, Barnklin, Ryhov Jönköping

Granskat senast av: Britt-Marie Holmqvist, barnläk, Barn- och ungdomssjukhuset, US Linköping, Rosita Ilvered, sjuksköt, Barnklin, Ryhov Jönköping, Karin Lindau, dietist, ALB, Karolinska sjukhuset, Stockholm

Senast uppdaterad fredag, 26 oktober 2018

Skriv ut

Comments (0)

Inga kommentarer


Lämna feedback

  1. Lämna synpunkter på artikeln till redaktionen
Attachments (0 / 3)
COM_KOMENTO_SHARE_LOCATION