Fettkvalitet

Alla behöver äta mat som innehåller fett av bra kvalitet i tillräcklig mängd. 

  • För lite fett gör det svårt att täcka behoven av energi, fettlösliga vitaminer och livsnödvändiga fettsyror, särskilt för mindre barn.
  • Fett i maten fördröjer magsäckens tömning så blodsockret höjs långsammare.
  • För lite fett i maten ger snabbare höjning av blodsockret.
  • Alltför mycket fett i maten ger för stora energimängder och ökar risken för att gå upp i vikt.
  • Du som har diabetes typ 1 behöver äta fett av rätt sort. En bra balans mellan olika fettsyror kan minska risken för följdsjukdomar i hjärta och blodkärl.

De flesta behöver äta mer av omättat fett, som finns i:
-Oljor
-Flytande margarin
-Vissa smörgåsmargariner
-Nötter, mandel
-Avokado
-Oliver
-Solrosfrön
-Fet fisk som t ex lax, strömming, sill, makrill 

Många behöver äta mindre av mättat fett, som finns i:
-Synligt fett på kött
-Grädde, crème fraiche
-Smör
-Feta charkprodukter som korv och leverpastej
-Choklad
-Fet ost

Dietisten tipsar
-Ät gärna fisk tre gånger i veckan och välj feta fisksorter, för en bra balans mellan fettsyror i maten
-Det är bra att välja magra varianter av mjölk, fil och yoghurt om man ofta använder dessa
-Till matlagning passar flytande margarin eller olja bra (mjuka fetter)

Om du har fler funderingar, prata med din dietist!
Se ditt diabetesteams webbsida, eller använd 1177 Vårdguidens e-tjänster

Skrivet av: Kerstin Ramfelt, dietist, Barnklin, Ryhov Jönköping
Granskat senast av: Britt-Marie Holmqvist, barnläk, Barn- och ungdomssjukhuset, US Linköping, Rosita Ilvered, sjuksköt, Barnklin, Ryhov Jönköping, Karin Lindau, dietist, ALB, Karolinska sjukhuset, Stockholm